تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۸ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

در اولین مناظره انتخاباتی بایدن-ترامپ چه گذشت؟ | از وحشت دموکرات‌ها تا احتمال کناره‌گیری بایدن

اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا شکست قطعی برای کاندیدای دموکرات‌ها بود. سوال اینجاست که آیا ممکن است دموکرات‌ها رئیس جمهور مستقر را از ادامه رقابت‌ها کنار بگذارند؟

مناظره انتخاباتی بایدن-ترامپ

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: اولین مناظره انتخاباتی آمریکا نیمه شب گذشته به وقت ایران در استدیویی توسط خبرگزاری سی ان ان در آتلانتا برگزار شد. جو بایدن رئیس جمهور مستقر و دونالد ترامپ اصلی‌ترین کاندیدای جمهوری خواهان در مناظره‌ای که دو ماه زودتر از موعد همیشگی و قبل از انتخابات درون حزبی برای اعلام کاندیدای نهایی احزاب، در مصافی ۹۰ دقیقه‌ای بدون تماشاچی مقابل هم ظاهر شدند و درباره همه مسائل از سیاست داخلی تا خارجی جدال کردند.

رویداد۲۴ در این گزارش به مهمترین سوالات درباره مناظره اول ریاست جمهوری آمریکا پاسخ داده است.

بخش‌های جنجالی مناظره اول بایدن و ترامپ چه بود؟

حملات دو طرف به یکدیگر در مورد سقط جنین، مهاجرت، جنگ اوکراین و غزه و نحوه مدیریت اقتصاد بسیار تند بود. ترامپ در پاسخ به سوالی درباره سن و سالش گفت که مایل است بایدن یک تست شناختی بدهد و نتایج را منتشر کند.

اگر ابهامی وجود داشت، این مجادله برای جهان روشن می‌کرد که هیچ یک از این دو نفر هیچ احترامی برای دیگری قائل نیستند. زمانی که دو نفر روی صحنه رفتند، هیچکدام برای دست دادن حرکت نکردند. اقدامی که اغلب بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری در مناظره‌ها مرسوم بوده است.

بایدن بار‌ها موارد محکومیت ترامپ در پرونده رشوه دادن به یک پورن استار را به او یادآور شد و ترامپ در پاسخ محکومیت اخیر هانتر بایدن پسر جو بایدن در پرونده دروغ گویی درباره مصرف مواد و خرید اسلحه را یادآوری کرد. لحظاتی بعد بایدن خاطرنشان کرد که تقریبا هیچ یک از اعضای کابینه سابق ترامپ از کمپین او حمایت نکرده اند و حتی مایک پنس معاون اول او نیز حاضر نشده از او حمایت کند. بایدن گفته این‌ها ترامپ را خوب می‌شناسند. چرا او را تایید نمی‌کنند؟

بایدن مسائل حقوقی گذشته و آینده ترامپ را برجسته کرد و خطاب به ترامپ گفت که این مرد سه بار ازدواج کرده و"اخلاق یک گربه کوچه گرد" را دارد. او ترامپ را به نداشتن پرسنیب اخلاقی متهم کرد و گفت زمانی که همسرش باردار بوده با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن رابطه داشته است.

صدای بایدن در طول مناظره گرفته بود. تحلیل گران جمهوری خواه گفته اند دلیل این گرفتگی صدا، دوپینگ بایدن قبل از مناظره برای سرپا نگه داشتن رئیس جمهور پیر آمریکا بوده است، اما دو مقام کاخ سفید به فرانس ۲۴ گفته اند که بایدن سرما خورده است. اما همین وضعیت ناپایدار سلامتی بایدن، رای دهندگان را نگران دوره چهار ساله بعدی برای این پیرمرد ۷۸ ساله کرده است. بایدن در پایان دوره چهار ساله بعدی ۸۱ ساله می‌شود.

ترامپ اتهام‌های مختلفی از جمله حمایت دموکرات‌ها از کودک کشی (به جای سقط جنین) روانه بایدن کرد.

بایدن به وضوح تحت فشار بود بود که تسلط خود را به مسائل نشان بدهد و از گاف کلامی خوددای کند. با این جال ترامپ بار‌ها در مورد سن و وضعیت سلامتی بایدن کنایه زد.

در بخشی از مناظره دو طرف حتی در مورد نحوه بازی گلف دیگری هم نظر دادند. ترامپ گفت او میتواند توپ را دورتر از بایدن پرتاب کند و بایدن پاسخ داد که ترامپ به زور کیف گلف خودش را حمل می‌کند.

این مناظره در شرایط دو قطبی شدید و نگرانی عمیق رای دهندگان از وضعیت سیاست آمریکا انجام گرفته است. دو سوم رای دهندگان در نظرسنجی ماه مه رویترز/ایپسوس گفتند که نگران آن هستند که در پی انتخابات، خشونتی رخ دهد. تقریباً چهار سال پیش بعد از انتخاب بایدن، گروهی از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ در آن زمان مدعی شده بود که شکست او در نتیجه تقلب انتخاباتی بوده است. بایدن با استناد به همین پرونده میگوید ترامپ برای دموکراسی آمریکایی، مرگبار است.

۹۰ دقیقه مناظره، بایدن مورد حمله قرار گرفت. به خصوص در اوایل مناظره او به بیشتر سوالات پاسخ‌های بی معنی داد. در یکی از موراد رشته افکارش پاره شد و در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیمه سلامت گفت:"ما بالاخره مدیکر را شکست دادیم" (اشاره‌ای عجیب به برنامه مراقبت‌های بهداشتی دولت برای سالمندان). ترامپ هم از این فرصت برای حمله به بایدن به خوبی استفاده کرد. او بار‌ها به نامفهوم بودن صحبت‌های بایدن اشاره کرد و گفت حرف‌های بایدن را نمی‌فهمد و احتمالا خود بایدن هم متوجه نیست چه میگوید.

طبق گزارش کاخ سفید، در طول وقفه تبلیغاتی، بایدن و ترامپ پشت میز‌های سخنرانی خود ماندند و در حالی که عکاسان عکس می‌گرفتند، به جلو خیره شدند، چیزی نگفتند و با یکدیگر تماس چشمی نداشتند.

اخبار زرد درباره مناظره چه می گویند؟

واشنگتن پست نوشته ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق، روز پنجشنبه همسرش را در سفر به آتلانتا همراهی نکرده است. این در حالی است که بانوی اول جیل بایدن برای مناظره CNN با رئیس جمهور بایدن در آتلانتا حضور داشته و مناظره را از استودیو تماشا کرده است.

این رسانه نوشته ملانیا از زمان اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر رویداد‌ها را شرکت نکرده و تنها چند استثنا برای حضور او در کنار ترامپ در انظار وجود داشته، از جمله شرکت در جمع آوری کمک‌های مالی در ماه آپریل و فارغ التحصیلی پسرش بارون ترامپ از دبیرستان.

حاشیه دیگر این مناظره، اظهار نظر عجیب تد کروز، جمهوری‌خواه افراطی و پیش‌بینی او درباره دموکرات‌ها بوده است. او گفته دموکرات‌ها باید بایدن را کنار بگذارند و بانوی اول سابق، میشل اوباما را به عنوان نامزد حزب خود انتخاب خواهند کرد.

او در توییتر خود نوشته: «با تماشای عملکرد طاقت فرسای بایدن، معتقدم که اکنون احتمال اینکه دموکرات‌ها بایدن را کنار بگذارند، بیش از ۸۰ درصد است. «نه ماه پیش، در حکمی پیش بینی کردم که دموکرات‌ها میشل اوباما را جایگزین بایدن کنند. من فکر می‌کنم که این اتفاق خواهد افتاد. "

کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا درباره ایران چه گفتند؟

مجادله بایدن و ترامپ زمانی به اوج رسید که ترامپ گفت تو «شبیه یک فلسطینی هستی، اما به شکلی بسیار بد». او گفت: «تفاوت من با بایدن این است که [پوتین]هرگز در زمان ریاست جمهوری من به اوکراین حمله نمی‌کرد، هرگز؛ درست مثل اسرائیل که طی یک میلیون سال گذشته هرگز مورد حمله حماس قرار نگرفته بود، چون رابطه من با ایران قطع بود.»

ترامپ در این بخش به ایران اشاره کرد و گفت: "به کسی اجازه نمی‌دهم با ایران معامله کند. پول آن‌ها زمان من تمام شد. آن‌ها فروپاشیده بودند. هیچ پولی برای حماس وجود نداشت.»

جو بایدن هم خطاب به ترامپ گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما (عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد. ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»

بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.

چه کسی مناظره اول بین بایدن و ترامپ را برد؟


بیشتر بخوانید:

تحلیل گاردین از مناظره دیشب؛ بایدن ناتوان، ترامپ دروغگو

راهنمای پرونده‌های دونالد ترامپ | آیا ترامپ می‌تواند در انتخابات شرکت کند یا از حضور در آن محروم می‌شود؟


کیت بدینگفیلد، مدیر سابق ارتباطات بایدن بلافاصله پس از مناظره در CNN حضور داشت و به صراحت گفت: "این مناظره خوبی برای جو بایدن نبود. "

نیویورک تایمز رسانه دموکرات آمریکایی در گزارشی بعد از مناظره نوشت: در نیم ساعت اول مناظره ریاست جمهوری، با سه تن از مقامات کهنه کار کمپین ریاست جمهوری دموکرات‌ها صحبت کردم و همه آن‌ها واکنش مشابهی به عملکرد رئیس جمهور بایدن داشتند: این یک فاجعه است.

این رسانه نوشته: در پایان مناظره، سطحی از اضطراب و هشدار در میان دموکرات‌ها و چندین رهبر حزب به وجود آمده است که در ۲۰ سال پوشش سیاسی ریاست جمهوری هرگز ندیده بودم.

فرانک لونتز، مجری کهنه کار آمریکایی در جریان مناظره یک نظرسنجی گروهی زنده با رای دهندگان بلاتکلیف برگزار کرد و واکنش‌های آن‌ها پس از نیم ساعت اول مناظره را ارزیابی کرد. او گفت: «افراد از صدا و ظاهر بایدن بسیار اذیت شده اند. اما آن‌ها با حملات شخصی ترامپ دیوانه‌تر و دیوانه‌تر می‌شوند.»

لونتز گفت: «اگر ترامپ کمتر صحبت کند، برنده است. اگر بایدن از صحبت کردن دست نکشد، بازنده است.»

پس از پایان مناظره، لونتز نوشت: از بین ۱۴ نفر، دوازده نفر می‌گویند که به ترامپ متمایل شده اند. یکی بایدن را انتخاب کرد و دیگری هیچ نظری نداشت. این یک فاجعه جبران ناپذیر برای دموکرات هاست.»

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته: این بدترین شب برای یک رئیس جمهور در تاریخ بود. این فاجعه غیرقابل جبرانی برای بایدن بود. این از آن دسته شکست‌هایی بود که میگویند اگر فردا انتخابات برگزار شود، ترامپ با قاطعیت پیروز خواهد شد.

آیا ممکن است بایدن از رقابت های ریاست جمهوری کنار گذاشته شود؟

اسوشیتدپرس در گزارشی نوشته: هیچ مدرکی دال بر تمایل بایدن به کناره گیری از مبارزات انتخاباتی وجود ندارد و تقریباً غیرممکن است که دموکرات‌ها جایگزین او شوند مگر اینکه او کناره گیری کند.

دلیل آن هم روشن است.

هر ایالتی قبلاً انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری خود را برگزار کرده است. قوانین دموکرات‌ها الزام کرده که ایالتی که از بایدن حمایت کرده اند، همچنان موظف به حمایت از او در کنوانسیون ملی آتی حزب هستند، مگر اینکه خود بایدن به آن‌ها بگوید که رقابت را ترک می‌کند.

لورن هیت، سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن، روز جمعه به صراحت گفته که بایدن رقابت‌ها را ترک نخواهد کرد.

کوئنتین فولکس، معاون رئیس ستاد انتخاباتی بایدن، در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی در مورد امکان جایگزینی رئیس‌جمهور با یک نامزد دیگر گفت من با پاسخ دادن به این سوال نمیخواهم به آن اعتباری ببخشم.

او گفت: "پرزیدنت بایدن نامزد دموکرات‌ها خواهد بود و رئیس جمهور بایدن در این انتخابات پیروز خواهد شد. "

اگر بایدن تصمیم بگیرد که مبارزات انتخاباتی را ترک کند، کاملا هریس احتمالاً به دیگر نامزد‌های ارشد دموکرات می‌پیوندد. اما مادامی که بایدن کاندیدا باشد، این اتفاق نخواهد افتاد. گزینه‌های بالقوه دیگر در صورت کناره گیری بایدن، گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، میشیگان گرچن فرماندار پنسیلوانیا، جاش شاپیرو فرماندار ایلینوی و برنی سندرز هستند.

با این حال نگرانی دموکرات‌ها از ادامه مبارزات انتخاباتی بایدن جدی است. نیویورک تایمز از لزوم جایگزینی بایدن با یک نامزد دیگر برای انتخابات سال ۲۰۲۴، در چهار ماه مانده به انتخابات حرف زده و گفته باید بایدن را قانع کنند که از رقابت‌ها خارج شود.

این رسانه نوشته: آیا رئیس جمهور سابق باراک اوباما می‌تواند او را از رقابت خارج کند؟ آیا چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و یک دوست قدیمی می‌تواند بایدن را قانع کند؟ اکثر دموکرات‌ها موافق بودند که فقط جیل بایدن و خانواده رئیس‌جمهور و دستیاران نزدیک دیرینه‌اش می‌توانند بایدن را وادار به تجدیدنظر در رقابت‌های انتخاباتی کنند.

نیویورک تایمز نوشته: با توجه به اینکه دونالد ترامپ در جریان مناظره روز پنجشنبه بار‌ها دروغ گفت و اساسا به دلیل تهدیدی که ترامپ برای دموکراسی آمریکا ایجاد می‌کند، وحشت دموکرات‌ها از نتیجه مناظره کمی تکان دهنده بود.

این رسانه نوشته: خطر ریاست جمهوری دوم ترامپ همان چیزی است که به وحشت دموکرات‌ها دامن می‌زند. دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ باید متوقف شود. نامزد دموکرات باید جلوی او را بگیرد؛ و آنچه پنجشنبه شب دیدیم این بود که رئیس‌جمهوری دموکرات نمی‌توانست به طور مؤثر به ترامپ پاسخ دهد یا یک جمله به یاد ماندنی ارائه کند.

نیویورک تایمز به مشکل کهولت و ناپایداری وضعیت سلامت بایدن اشاره کرده و نوشته: بایدن تنها سه سال از ترامپ بزرگتر است، اما ۲۰ سال پیرتر به نظر می‌رسید. یکی از مقامات کمیته ملی دموکرات قبل از مناظره به من گفت که سن بایدن بزرگترین مشکل آنهاست و دیشب پیامک داد: "اوضاع از بد به بدتر نزول کرده است. "

یکی از دیگر دموکرات‌ها گفت بایدن در حین مناظره وقتی به حرف ترامپ گوش می‌داد، مرعوب به نظر می‌رسید. یکی دیگر گفت تا این لحظه "امپراتور لباس ندارد". سومی درباره مناظره به طور کلی گفت: «سوال نپرس».

چند نفر دیگر گفتند که بایدن باید مجبور به کناره‌گیری شود. یک نفر گفت که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، نقش کلیدی دارد، اما نباید به او به عنوان جایگزین بایدن نگاه کرد.

وال استریت ژورنال هم نوشته: غیر ممکن است که باور کنیم دموکرات هامیخواهند با بایدن کار را دنبال کنند.

این رسانه نوشته متاسفم که این حرف تند را بیان میکنم، اما اگر اجازه بدهید بایدن یک مرحله دیگر هم جلو بیاید، کار شما «سالمند آزاری» است.

نظرسنجی‌ها در آمریکا چه میگوید؟

سن برای بسیاری از رأی دهندگان آمریکایی موضوع مهمی است و رئیس جمهور فعلی مسن‌ترین فردی است که در این دفتر خدمت می‌کند. ترامپ، در صورت انتخاب شدن، در نزدیکی پایان دور دوم ریاست جمهوری خود، این رکورد را به دست خواهد آورد.

نظرسنجی‌های ملی نشان دهنده رقابت مساوی بین بایدن و ترامپ است؛ اما بایدن در نظرسنجی‌های اکثر ایالت‌های خاکستری که به طور سنتی تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، از ترامپ عقب افتاده است.

نه بایدن و نه ترامپ محبوبیتی ندارند و بسیاری از آمریکایی‌ها در مورد انتخاب‌های خود مردد هستند. آخرین نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان داد که حدود یک پنجم رای دهندگان می‌گویند که نامزدی را انتخاب نکرده اند، به سمت یک نامزد شخص ثالث تمایل دارند یا ممکن است در انتخابات شرکت نکنند.

یکی از مقامات ستاد انتخاباتی گفته، مری ترامپ خواهرزاده ترامپ که از عموی خود انتقاد کرده، پس از مناظره به ستاد انتخاباتی بایدن پیوسته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما